måndag 17 september 2012

120908 Gålökannan

I år seglade jag Gålökannan; tävlingen som vi i GBK själva arrangerar. De två senaste åren har jag hjälpt till på berget, så i år ville jag segla.
De sade att det skulle blåsa friska vindar, så vid registreringen tog jag bort möjligheten att segla med spinnakern. Det skulle bli V till NV-vindar också varför det skulle bli mest halvvind runt banan. Iom att de lovade mycket vind körde jag med självslående focken, men med full stor.
Vi kom iväg bra i starten. Många båtar hade problem med sina spinnakrar i början, men efter ett tag fick de ordning på nylonet och då kom de ikapp. Vi hade sällskap med en Albin 78:a med spinnaker och en Dehler 29:a runt hela banan i två varv. Speciellt Albin 78:an var det tighta dueller med då vi har nästan samma SRS-tal om jag inte har spinnaker.
Vi kom i mål bland de sista, men det skulle vi göra om man tittade på SRS-talen. Jag tyckte det gick ganska bra och vi seglade så bra vi kunde. Tillslut kom vi på en 5:e plats av 13 startade vilket var en positiv överraskning.
Så här i efterhand skulle vi ha valt den överlappande focken. Det blåste inte så mycket och det var obefintligt med kryss.
Alla resultat, filmer och bilder finns på www.gbk70.se.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar