onsdag 16 maj 2012

120515 Ornö runt (dagssegling)

Första skalpen: Comfortina 32
Det gäller att klä sig för kalla vindar
Första spinnakerracet. Det var knappt att vinden fyllde ibland.
Första seglingen för säsongen är avklarad. Lätta vindar på som max 5 m/s från allt mellan O till S. Satte segel i början av Gålöfjärden och fick sällskap av en Comfortina 32. Han gjorde några konstiga vägval varför det inte var allt för svårt att segla om och ifrån. Utanför Toklo dog vinden. Jag var på väg till Kolnäsviken för att se vart starten av Ornö Runt gick. Vinden kom dock tillbaka snabbt och jag hade god fart utmed hela Ornölandet och vidare över Jungfrufjärden. Rundningen av lilla Lökholmen gick också bra och jag kunde sträcka ända ner till Fiver-Sätraön. På insidan av ön dog vinden igen och vred mot, så här fick jag göra ett par slag. När jag väl kom ut på Fjärdlångsfjärden kom vinden tillbaka och den vred också tillbaka lite så jag kunde sträcka ner till Långbäling. Efter hålet var det spinnakertime för första gången. Det gick bra att sätta och jag kunde ha den uppe hela vägen in till Apelviksudd. Vid rundningen av Rumpudden dog vinden igen, så jag fick skära mycket för att själv skapa lite skenbar vind. Många gippar blev det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar