torsdag 20 maj 2010

Onsdagssegling 100519

Denna onsdagssegling var det inte så mycket förberedelser. Förseglet satt redan uppe, så det vara bara att starta motorn och bege sig ut. Jag hade den självslående focken uppe och trodde det skulle bli väldigt bra då det blåste en del när vi åkte ut till start. Men ju närmre själva starten vi kom, desto mindre blåste det. Typiskt.
Till start kom vi iallafall och det blev den stora banan idag. Vind från NO innebar kryss upp mot Gråmossen. Därefter blev det halvvind genom hålet mellan Havstornsudden och Toklo. Vi hade deklarerat "fullt ställ", så det var bara att ta fram spinnakern och hissa på. Jag hade inte säkrat lovartgajen när jag hissade upp strumpan så halvvinden tog tag i spinnakern direkt vilket innebar att spinnakern åkte ut som en flagga efter båten med hela lovartgajen ute (tur att man har stoppknopar på ändarna av skoten). Efter mycket slit fick jag tillslut in lovartgajen och seglet mot bommen igen, men då hade halva benet redan seglats.
Vid rundning röda pricken var det åter igen kryss i än mindre vind. Efter rundning av Toklo var det spinnaker in i mål. Denna gång gick det bättre att få upp spinnakern. Det gäller dock som sagt att säkra lovartgajen när man hissar...
Milou gillar inte pysvind. Hon känns som en stoppkloss, speciellt med lilla focken. Vi får hoppas på mer vind nästa gång vi seglar Onsdagsseglingen. Problemet är att Onsdagsseglingen seglas på kvällen då det blåser mindre än på dagen.
Nästa vecka står jag själv på berget och släpper iväg båtarna.

Resultat och länk till filmer

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar