fredag 25 juni 2010

Frykbergs vårrace 100619

Då var det dags för Frykbergs igen och första tävlingen är vårracet.

GBK70 - Hästholmen
Dist: 29.6
Medelfart: 5.5
Tid: 5:21

På väg upp till Hästholmen, samlingshamn där skepparmötet äger rum på morgonen, fick vi en frisk sydlig vind. Bara att hissa det vi hade uppe och sitta och åka med. Ibland är det enkel att segla. Milou är lite tung på rodret med det stora storseglet och lilla focken om vinden kommer snett akter om båten, men ingenting som stör.
Vid Stavsnäs hade vi avverkat 19 distans på 3 timmar med toppfarter upp mot 8 knop. Resten av resan; Kanholmsfjärden och leden till Grinda/Hästholmen blåste det lite mindre, så snittfarten minskade något.

Racet; Hästholmen - norr om Lökaö
Dist: 23.7
Medelfart: 3.8
Tid: 6:10

Starten gick i ingen vind alls. Det var mycket svårt att ens få styrfart över startlinjen. Eftersom vi använder omvänt LYS/SRS (individuell start med gemensam målgång) är den svaga vinden en fördel för de snabbare båtarna vilket skulle visa sig i resultatlistan.
Ett tag efter starten började det blåsa lite och fältet drog iväg. I den första större vattenytan kom så dom snabba båtarna på bred front anförda av en Linjett 33. Milou gjorde dock inte bort sig helt utan höll nästan jämna steg med dom lite snabbare båtarna.
På Träskholmsfjärden blev det kryss hela vägen. Det märktes så väl att båtarnas fart jämnas ut på kryssen då fältet var ganska intakt hela vägen upp till Möja. Undantaget var de riktiga spjuten som drog iväg. Ett par riktigt dåliga slag/beslut gjorde att dagen var förstörd för Milou. I alla fall just då.
För när vi gick söderut utmed Möja hade nästan hela fältet fastnat i ett blåshål ute på Möja Västerfjärd. Upp med spinnakern, som bara ett fåtal båtar hade anmält sig med, och snart var vi ikapp nästan hela fältet igen. Där låg bl a Linjetten, en Nova, en NF (samma LYS/SRS som vi hade matchrace med). Vi gjorde ett misstag även här och det vara att åka rätt in bland de andra båtarna som satt fast och inte söka efter vinden som fanns närmare Möjalandet. Där gick två av de långsammare båtarna och de körde om vi som låg i blåshålet. Blåshålet fanns där eftersom vinden höll på att vända till ren sydlig. När den väl kom fram till oss blev det kryss och slagdueller igen ner till Södermöja. Nu gick det bättre och Milou hade övertaget i de flesta väjningssituationer.
När vi gick runt Möja och åkte norrut i farleden hade Milou bara Linjetten framför sig. NF-en hade dock brutit. Upp med spinnakern igen och nu drog Milou ifrån de andra som hade anmält sig utan spinnaker. Det var på håret att vi kom ikapp Linjetten, men den gick i mål ett par båtlängder innan oss.
På det stora hela får vi vara mycket nöjda med seglingen. Speciellt den senare delen runt Möja då vi faktiskt slog bl a en Albin Nova och en Omega 34 på ren båtfart.
Prisutdelning som vanligt på kvällen av seglingsnestorn Bo Frykberg. Resultatlistan var dock en förutbestämd historia. Överst fanns det snabbare båtarna med LYS/SRS på över 1.30. I höstas var det de långsammare båtarna som drog det längsta strået, så jag antar att det jämnar ut sig, men ändå är det surt när man inte tävlar på lika villkor. Vi får hoppas det blåser lite jämnare i höst.

Lökaö - GBK70
Dist: 39.5
Medelfart: 4.9
Tid: 8:06

Blåste det lite på lördagen blåste det desto mer på söndagen. Ca 10 m/s S till SV, dvs pinkryss hela vägen hem. Jag behöll 110% focken och tog in ett rev. Fick dock slita som ett djur i skotbänken hela resan då 110% focken inte är självslående. Att det skall vara så svårt att lära sig detta. När det blåser hårt hinner man inte med att skota hem focken för hand så man inte behöver skota in den med vincharna så mycket, därför bör man segla med självslående så fort det blåser mer än 8 m/s. Jag trodde också att det skulle bli långa slag så jag inte skulle behöva slå så mycket, men då hade jag av någon anledning glömt bort Möja kanal, Stavsnäs och Smådalarö...
Nu fick jag stå mitt kast så det var bara att kämpa på tills vi var hemma efter 8 timmar. Det var länge sedan jag var så slut i kroppen som då. Hamburgarna till middag smakade gudomligt.