måndag 28 juni 2010

Dist: 34.9
Medelfart: 4.5
Tid: 7:40

I dag seglade vi för tredje gången mot Tyresö Strand, och tredje gången gillt kom vi ända fram, även om det tog sin tid. Det började bra denna gång med lätt vind från SO. Kryssbog förbi Smådalarö innan vi vek ner genom hålet till Erstaviken och Vissvass. Där blev det näst intill plattläns och vi passade på att äta matsäck i sittbrunnen med bara storen uppe. Efter Kalvholmen, då Erstaviken börjar, satte vi spinnakern. Inte helt optimalt då det var plattläns. Vi åkte därför inte rakt upp i Erstaviken utan fick hålla en kurs snett uppåt styrbord för att få en liten vinkel mot vinden. Vinden ökade och vid grynnan som ligger mitt ute i ingenstans hade vi 7 knop på loggen. Det började kännas som lite mycket segel med Spinnakern då. Svallen från motorbåtarna fick båten att pendla också varför upplevelsen inte var allt för lustfylld. När vi hade passerat grynnan gippade vi och satte kurs mot Tyresö Strand.
Väl framme rullade vi in focken och hade sightseeing med enbart storen uppe. Det var roligt att se Tyresö Strand från vattnet igen. Allt var som det brukade, men allt såg mycket mindre ut än vad man kom ihåg. Milou fick knappt plats bland båtarna tycket jag. Så här långt in i Erstaviken hade vinden avtagit och blivit sydlig. Det var nästan som två vädersystem; ett i norra och ett i södra Erstaviken. När vi vände hemåt igen fick vi därför nästan halvvind i början, men sedan vred vinden mot ost ju längre söder ut vi kom. I slutet av Erstaviken hade vi pinkryss.
Norr om Kalvholmen vred vinden mot syd så vi slapp kryss i den trånga passagen vid Kalvholmen. Vinden vred mer och mer mot sydväst ju närmre Jungfrufjärden vi kom vilket innebar kryss förbi Smådalarö och ner mot Gålöfjärden, som vanligt...

Det blev en lång resa, längre än vad jag trodde att den skulle vara. 35 distans behöver man en heldag för att segla. Mycket hungriga och trötta kom vi hem igen. Visst var det långt, men samtidigt mycket roligt att återse gamla farvatten man kommer ihåg sen man var liten. Som sagt såg allt mindre ut än vad man kom ihåg. Man har fått lite perspektiv på tillvaron nu när seglingar på 30+ distansminuter är vardagsmat ;-)