lördag 23 juni 2012

Ny vindgivare

Masttoppen utan täckplatta
Allt monterat och klart
Milou från toppen av mastkranen
Eftersom vindgivaren och masttoppens täckplatta som den satt på åkte i sjön på 12h Ensam måste jag skaffa nya. Vindmätaren var bara att beställa och betala, men plattan tillverkade vi själva så att den skulle palla påfrestningarna från vindgivaren.
Plattan skruvade vi fast i bakkant med skruvar som håller fast vindexen och i framkant nitade vi fast plattan i masten med två popnitar.

Tack till pappa för all hjälp med plattan så jag kunde montera den mindre än en vecka efter 12h Ensam.

2 kommentarer:

  1. Hei.
    Det er gøy å lese dine innlegg og følge bloggen din. Jeg har selv kjøpt en Alpha og holder nå på å bli kjent med henne.
    Har du byttet wire-fallene til line-fall? Jeg må bytte repene, og lurer på å gå over til Dyneema 10mm på alle fall.
    :) Nils

    SvaraRadera
  2. Hej!

    Hoppas du har lärt känna din Alpha nu ett år efter din fråga ;-). Det var rep-fall överallt när jag köpte båten. Förnyade storfallet till i år till Dyneema, men blev väldigt besviken. Fallet är inte alls stumt som jag hade hoppats utan töjer sig som en gummisnodd.
    På nya båten (en trimaran) har jag Spectre-fall, vilket är väldigt bra.

    MVH
    Robert G

    SvaraRadera