torsdag 9 augusti 2012

120802 Ornö runt

Efter att ha varit på landbacken igår var det dags att lufta seglen igen. När jag kom ner till båten var sidan av sprayhooden helt nerskiten av fågelspillning, så jag fick börja med att skura sprayhooden och däcket. Inte så kul start direkt.
När jag väl kom ut tog jag även idag ett rev. Det skulle blåsa som mest tio m/s enligt rapporten. När jag kom ut utanför Havtornsudd blåste det dock inte mer än sex, så jag kämpade mig ner till Rumpudden och tog bort revet där. Sydliga vindar idag, då det var kryss hela vägen till Långbäling. När jag hade revet gick det ändå ganska fort, men båten kändes livlös. När jag tog bort revet blev det som att segla en helt ny båt. Milou tog sjön bättre, gick fortare och det blev ett helt annat stäm i båten.
Efter Långbäling var det dags att åka norrut. Vinden snett bakifrån och dags för lunch. Det blev äggmackor idag. Vinden höll sig runt sex m/s så jag hissade spinnakern väster om Notholmen. Nu ökade vinden något, så jag fick en bra skjuts ända till Mörtö-Bundsön. På vägen mötte jag många båtar på kryssen med revade storsegel. Det såg lite kämpigt ut så det var skönt att åka med vinden. I vindbyarna fick jag dock kämpa lite för att hålla Milou på rätt kurs då hon hade en tendens att broacha. Ingen fara dock.
Efter Mörtö-Bundsön var det halvvind, men fartvinden gjorde att jag fick in vinden för om tvärs. Bra fart även här. Jag tog vägen via Dalarö igen. Denna gång behövde jag inte kryssa vilket var skönt. Gunnarsholmen tog jag på lovartsidan och sedan hem.
En fin segling med soligt väder hela dagen. Vad mer kan man önska? Härligt att kunna åka spinnaker igen. Det är dock väldigt ovanligt att båtar gör det såhär i semestertider. Kanske många som tycker det är för bökigt? Visst är det merjobb, men så mycket roligare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar