lördag 22 juni 2013

130616 Norrviken - GBK70

Hemresa efter 12-timmars. Gick upp tidigt för att vara hemma mitt på dagen. V-SV skulle det blåsa, men i starten var det SV, så det var bara att börja såga sig söderut. Lätta vindar i början, ca 3 m/s. Hade ändå god fart upp till Franska Stenarna. Här tuppade vinden av fullständigt, så jag startade motorn och åkte för motor nästan ända till fyren Kofoten där vinden tilltog igen. Nu kom V:en och jag hade god fart utan kryss ända ner till Husarn. På Jungfrun kom SV:en tillbaka och ökade. Drygt 7 m/s kryss gjorde att jag tog in ett rev. Kul att öva på att göra det under gång. Jag föll av, släppte lite på facken, satte på autopiloten, tog sedan in revet och skotade hem. Väldigt smidigt.
Pinkryss över Jungfrun till Dalarö. Vinden tilltog hela tiden. Båten är väldigt välbalanserad med ett rev och självslående. Hon skär inte upp någonting utan man kan hålla kvar henne i byarna och sedan när vindtrycket släpper kan man falla av lite, lite, för att be om mer. Det känns nästan som man retar vinden. "Var det där allt du hade att komma med? Kom an bara!". Det är skillnad att kryssa med den nya självslående focken. Farten ökar till över 5.5 knop. I byarna kan man komma upp i 6 på pinkryssen.
Efter Dalarö tuppade vinden av pga att alla öarna läade. Efter Gunnarsholmen kom dock vinden tillbaka med besked och det blev en stökig resa över Gålöfjärden till startplatsen för Onsdagsseglingarna.
Skönt att vara hemma igen efter en hel helg med segling.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar