lördag 22 juni 2013

130615 12h Ensam

Endast racet. Distansen stämmer skrämmande väl överens med den sammanlagda teoretiska distansen.
Årets upplaga av 12-timmars blev en blåsig historia, där vinden till skillnad från förra året höll i sig ända in i mål. Här kommer en sammanfattning sträcka för sträcka.

GBK70-537: Redan på morgonen blåste det ca 6-7 från V. Det blev en hård kryss ner till startpunkten 537 St Rotholmen. Detta var dock enda gången jag kryssade på hela dagen, så det fick väl gå.
537-514: Det skulle blåsa V på morgonen, men sedan vrida mot SV mitt på dagen. Så jag började med att ta 514 Storskär då den ligger nästan rakt söderut. Det blev en väldigt mysig start med perfekt halvvind som mha fartvinden blev lite för om tvärs, Milous paradgren. Stadiga 7 knop hela vägen ner till Storskär. Utanför Utö kom det dyning från havet. Stora berg av vatten som kom emot mig. Det var dock långa vågor så det blev aldrig stampigt.
514-537: Tillbaka samma väg. Det gäller att ta tillvara på den västliga vinden så mycket det går och samtidigt vänta in SV:en. Punkterna jag tänkte ta efter 537 är bättre att ta med en SV:lig vind. Många härliga slörar i dyningen efter rundningen av Storskär med toppfarter över åtta knop. På Mysingen kom SV:en. Perfekt!
537-541: Halvvind ner till Långbäling. Här var det läge att få i sig något ätbart. Svårt dock att få lugn gång med autopiloten i hård vind. Båten vill gärna börja åla sig. Det är viktigt att äta under ett långt race, så den fick väl göra det ett tag, även om det var irriterande.
541-515: Efter Långbäling var det dags att pröva en helt ny punkt för mig; 515 Ö Borgsbredan. Det hade inte riktigt vridigt över helt mot SV, så jag fick vinden för om tvärs. Ute på havet gick det förfarande höga vågor så jag fick ett par rejäla duschar. Man lärde sig snabbt att titta bort när duscharna kom så inte solglasögonen fläckades igen av allt saltvatten. Under hela tävlingen fick jag göra rent glasögonen ett antal gånger.
515-536: Efter Ö Borgsbredan testade jag att gå mot Mysingeholm. Det klarade sig. Med vinden för om tvärs igen kunde jag sträcka hela vägen. Runt Utö hade vinden tilltagit rejält och vindmätaren visade över tio m/s. Med full stor blir det då svårt att styra. När man vrider på rodret händer ingenting. Man bromsar bara. Jag fick släppa helt på storen och focken en gång för att inte dundra upp i spenaten på Utö. För mycket segel hette det visst... Efter Utö gick det inga vågor, men vinden höll i sig. Nästa kryssbog till Mysingeholm som var jobbig. Mycket fladder i storen, men ändå fick jag god fart på lådan.
536-541: Skönt att få en slör igen mot Långbäling. Efter att spjärnat emot med benen i 30-40 graders lutning i en och en halv timme var låren helt slut. Dags för pink- och matpaus. Autopiloten hade väldigt svårt i den hårda vinden. Efter att ha hämtat mat och pustat ut ett tag skrek jag åt piloten "Du är ju helt värdelös!" och slet upp den från fästet. Man blir lite konstig när man vistas på sjön själv en längre tid...
541-517: Efter Långbäling fortsatte slören mot Norsten. Jag låg efter med maten, så nu åt jag lite då och då.
517-542: Efter Norsten vände jag rakt norrut för att ta 542 Aspskär. SV:en höll i sig så det blev ännu en slör med lite halvvind på slutet.
542-552: Till Aspskär kom jag 16:16. Tre timmar till målgång och fortsatt bra med vind. Jag tittade på distanserna och såg att det är 6 distans mellan punkterna 542-552, 552-544 och 544-553. 553 är målgångspunkten. Blåser det hela vägen kommer jag pricka målgången precis på tid. Skulle vinden mojna kan jag alltid hoppa över en punkt och gå rakt på mål. Mellan dessa punkter skulle jag få slör hela vägen. Till 552 kom jag 17:07.
552-544. Efter 552 styrde jag först mot 553 direkt (drygt tio distans) för att sedan dryga ut sträckan med punkten 555 som ligger väldigt nära om det skulle behövas. Problemet var att jag skulle få plattläns i tio distans om jag åkte direkt med 553 och sämre fart. Beslutade därför att hålla mig till den ursprungliga planen och åka mot 544 Boskapsön (O om Nämndö). Efter att ha passerat Nämndöfjärden åker man in bland öarna norr om Nämndö. Här blåste det betydligt mindre då alla öar var väldigt höga. Som tur är blåste det mycket så jag fick aldrig något riktigt stopp. Däremot ska man passa sig för att ta punkt 544 när det inte blåser så mycket. Bra att veta till framtida 12-timmars. Till punkt 544 kom jag 18:07.
544-553: Dags att ta sig i mål. Det är bara 5.1 teoretiska distans till målet så jag räknade med att komma dit precis innan 19:00. När jag kom ut på Nämndöfjärden igen genade jag på insidan om Huvudskärsgrunden. Det måste vara lite spännande också. Tack för att det finns GPS. Annars skulle jag aldrig ge mig in där. Jag gick i mål 18:54. Ganska bra seglat om du frågar mig.

Total teoretisk distans som jag fick ihop mellan punkterna var 77.7. Exakt det som stod på GPS:en. Nu hade jag nollställt GPS:en lite innan start och tagit kortet lite efter målgång, så jag hade egentligen seglat kortare än den teoretiska distansen.
Med ett SXK-tal (SRS för standardbåten) på 1.11 fick jag ihop 70 distans SRS korrigerat, vilket jag vann hela tävlingen på. Äntligen! Det här var 5:e gången jag seglade 12-timmars. Alla de andra gångerna har jag gjort grova misstag som jag denna gång bestämde mig för att inte göra om och segla så optimalt som möjligt. Det gick hem. Iom denna distans har jag totalt fått ihop över 200 distans SRS-korrigerat, så nästa år kommer jag att få en bronsplakett.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar