söndag 30 juni 2013

130629 Mot nya hamnen

På plats i Landfjärden
Leveranssegling med nya ägaren till nya hemmahamnen för Milou. Nya hemmahamnen är i Landfjärden innanför Muskö. Vind från SV, så det var kryss hela vägen.
Vi hissade storen innanför Apelviksudd och hade vinden in för om tvärs över Gålöfjärden. Seglade om en Fenix på läsidan som bevis på Milous fina segelegenskaper. Utan för Havtornsudd blev det kryss. Vi hade självslående uppe så det var bara att styra vilket den nya ägaren tyckte var helt fantastiskt. De hade aldrig haft det på sina båtar förut, så det var en ny upplevelse för dom. Innanför St Rotholmen ökade vinden något till drygt 6 m/s så vi övade på att ta ett rev vilket gick smärtfritt. Ungefär samma fart, men mindre lutning.
Efter vi vek av runt Kullholmen tog vi bort revet igen. Halvvind till Horsfjärden där mer kryss väntade. Nu tilltog vinden igen, men vi tog inte in revet denna gång. Vi var snart framme och vi hade ju självslående...
Det var kämpig kryss sista biten. Många höga öar och trånga sund att stånga sig igenom. Vi gick söder om Frinsholmen för att få en läns mot Landfjärden då vi skulle testa spinnakern. Ägaren hade sett fram emot att se hur man hissar spinnaker med strumpa. Nu blev sättningen allt annat än enkel. Skoten satt fast mellan kontrollinan till strumpan och spinnakern var snodd runt kontrollinan. Det blev så trassligt att vi fick ta ner allt på fördäck, reda ut oredan och sedan hissa igen. Jag lät nya ägaren sätta fast allting första gången för att han skulle öva. När man aldrig har gjort det förut tänker man inte på saker som man gör automatiskt när man är van. När vi hissade igen kopplade jag allt och då gick det bättre. Lite timglas på spinnakern, men det redde ut sig. Frågan är om nya ägaren någonsin kommer att hissa spinnakern själv efter demonstrationen hur trassligt det kan bli?
Ett kort spinnakerben och sedan var vi framme. Ner med allt och sedan la vi till vid bryggan.
Det kändes som att nya ägaren var nöjd med båten och seglingen. Perfekt för honom och hans familj tyckte han. Sen har han fått väldigt mycket båt för pengarna också.

Bara önska Milou lycka till på nya äventyr och hoppas nya ägaren tar väl hand om henne.

5 kommentarer:

  1. Hei! Takk for fine innlegg og tips i forhold til Alpha. Det var medvirkende da jeg kjøpte min båt i vinter. Lykke til videre!
    Hilsen
    Ole Pedersen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Kul att du tyckte om det jag skrev. Roligt att kunna bidra med tips och bilder till flera som är intresserade av samma båt.
      Lycka till med din nya båt!

      MVH
      Robert G

      Radera
  2. Hej Robert. Såg att du sålt din båt så jag är lite sent ute kanske, men jag tänkte ändå fråga dig om ditt SRS-mätbrev - har du vägt båten? På pdf:en står det 3,3 ton, och det låter lågt jämfört med vår båt, därav min fråga. Vår truck i hamnen har inbyggd våg och den har visat 3,7 resp 3,9 ton vid senaste sjösättning och upptagning. (Du har säkert skrivit det här nånstans på bloggen, jag har inte letat, tänkte att jag skriver ändå :-)

    Hälsningar,
    Mattias Carlsson
    SWE-232

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!
      Alltid kul när någon skriver!
      Nej, jag har inte vägt båten. Det är därför jag har 3,3 ton enligt databladet för Alphan. Om man inte väger båten av auktoriserad mätman måste man ha databladsdata. När de vägde Alphan med kran på klubben vägde den 3,9, men den mätningen fick jag inte använda enligt en mätman jag kontaktade. Skulle jag ha vägt den med mätman skulle jag säkert fått ett betydligt lägre SRS-tal, men tog mig inte tid och pengar att göra det. Var ganska nöjd med SRS-talet jag hade utan att väga båten.

      Radera
    2. OK, tack för ditt svar!
      Seglarhälsningar,
      Mattias

      Radera