torsdag 10 december 2009

12h Ensam 2009

Årets upplaga av Svenska Kryssarklubbens Stockholmskrets 12h ensamsegling började lika lugnt och stilla som förra årets upplaga slutade. Det blåste nästan ingenting vid starten och det skulle avta ännu mer. På väderleksrapporterna pratade de hela tiden om NV och ökande, men mer om det lite senare.
Trög start med andra ord. Jag startade som vanligt från punkt 537, St Rotholmen, och körde sedan mot sundet mellan Utö och Ornö. En del deltagare som startade från samma punkt gick norr om Utö för att ta en punkt utanför Utö, men att gå i lätt vind på öppet hav är ingen höjdare, så jag åkte via Lindholmsgrund för att sedan styra Milou norrut.
Ute på Fjärdlångsfjärden började vinden avta allt mer och strax norr om Fjärdlång dog den nästan helt. Nu kom också vindvridningen till NV och vinden ökade något. Det blev en fin resa upp till Stavsnäs där målgången var. Detta år klarade jag målgången på tid vilket var första gången på tre försök.
På 12 timmar seglade jag 37,7 distans. Långa stunder fick jag vara glad om det gick över 2 knop...

På kvällen ökade sedan vinden allt mer från NV till Kulingstyrka. Det regnade i princip hela tävlingen.

Av startlistans 24 deltagare kom bara 11 i mål. Resten startade inte eller gav upp.

I resultatlistan får man bara tillgodoräkna sig distanserna mellan olika punkter man skall runda. Därför står det att jag endast har seglat 29,6 nm i resultatlistan.

Gå till 12h Ensam 2009 på nätet för resultat och officiell rapportering.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar