fredag 11 december 2009

Ericsson Seglarklubb KM 2009

Ericsson Seglarklubb annordnar varje år ett klubbmästerskap på sensommaren. När jag började segla dessa KM utgick banan från Grönskärsfladen. I år flyttades banan pga dåligt deltagarantal till utgångspunkt Korshamnsviken och sedan gick racet på Nämndöfjärden.

Resan till Korshamnsviken - 15,5 nm
Vi åkte upp på fredagen. Fint väder till att börja med med god vind i seglen. När vi kom ut på Jungfrufjärden kom det upp mycket mörka, dvs kolsvarta, moln från fastlandet och hotade oss tillslut från alla håll. Efter vi hade rundat Husarn bröt helvetet loss. Vinden vred och ökade, himlen öppnade alla kranar samtidigt och det var bara att hålla i sig. Slack i skoten och noll sikt pga hårt regn som förvandlade vattenytan till ett skum. Blixtarna stod som spön i backen runt omkring oss. Som tur var träffades vi inte utan blixtarna slog endast ner över land.
Blöta och lite omskakade kom vi tillslut fram till Korshamnsviken. Då hade solen börjat titta fram igen för att se vilka som överlevde vädrets makter.

Racet - 20,4 nm
Ericsson Seglarklubbs KM seglas precis som Frykbergs Skärgårdssegling med omvänt LYS, dvs med individuell starttid och först i mål.
På morgonen blåste det absolut ingenting! Starttiden fick flyttas fram pga att första båt var kvar på startlinjen när nästa snabbare båt skulle starta. Efter en timme började det blåsa och vi gjorde klart för omstart.
Visst hade det börjat fläkta liten, men fortfarande var det svaga vindar. Milou och en NF startade samtidigt. Redan tidigt stod det klart att NF:en för dagen var den bättre båten och seglade sakta med säker ifrån Milou.
Banan går från Korshamnsviken söder ut till lysbojen Husarn, norrut till Grönknallen, österut till Kalkkobben, västerut till Franska stenarna och sedan rundas Furuskär innan man seglar i mål utanför Korshamnsviken. Redan vid husarn var alla båtarna samlade, så denna dag kan man inte säga att omvänt LYS inte var något lysande handikappsystem. Vad det verkade blåste det mer i starten än ute på Nämndöfjärden därför kom de snabbare båtarna snabbt ifatt de långsammare. Sedan när Husaren skulle rundas ökade vinden igen som vid målgång var ca 8 m/s. Det gick inget vidare för Milou som slutade näst sist. Det är väl bara att ta nya tag nästa KM antar jag.

Resan hem - 23 nm
Under natten började det blåsa igen och på söndagen när vi skulle hem blåste det styv kuling. Givetvis rakt emot. Så det var bara att reva allt så mycket det gick och stånga sig ner till Gålö. En reflektion när man kryssar i så hård vid är att man har svårt att vinna höjd. Båten driver så mycket i förhållandet till båtens fart frammåt att kryssvinklarna ser riktigt hemska ut. Nästa gång när det blåser så hårt skall jag testa att ha större försegel än stor. Då kanske farten genom vattnet blir lite större?
När vi seglade in i Gålöfjärden orkade vi inte längre. Vi sökte skydd bakom Torrbänken och tog ner seglen. Det var knappt att den lilla motor Milou har gav henne fart frammåt i den starka motvinden, men tillslut kom vi fram till bryggan.
Varför kan det aldrig blåsa lagom för?

Gå till Ericsson Seglaklubbs resultatsida för resultat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar