lördag 25 juni 2011

12-timmars ensam 110618-19

12-timmars ensam är en segling arrangerad av Svenska Kryssarklubbens Stockholmskrets. Tävlingen använder punkterna för 24-timmars som man skall försöka segla till ensam på 12 timmar. Det finns vissa punkter man kan starta från och sedan har man en gemensam punkt för målgång (553 Radiomast Stavsnäs) med gemensam prisutdelning och kortgrillning på kvällen i Norrviken på Runmarö.
Mer info på Stockholmskretsens 24-timmars hemsida.

110618 12-timmars ensam
Nedan följer redogörelse sträcka för sträcka som jag åkte på i 12-timmars 2011:
537 St Rotholmen - 536 Mysingeholm och tillbaka
Jag kom till startpunkten 537 ca en kvart för sent. Vädret hade lovat V vridande till SV och det verkar som Vädret hade rätt. Det gick att sträcka ner till 536, men sedan ej möjligt att åka vidare till punkt 535. Vände därför tillbaka till startpunkten och fick dagens första spinnakerbog. Det var snudd på halvvind tack vara fartvinden, men det gick och jag kunde ta in på en annan båt som startade från samma plats och åkte samma sträcka.
537 St Rotholmen - 514 Storskär
Många gånger har jag sett ensamseglare åka från startpunkten 537 till 514 Storskär som ligger utanför Utö. Vinden var ganska bra för detta, så jag ville försökte jag med.. Man åker ner förbi Varnöbergen på Ornö och sedan genom ett hål precis norr om Utö. Hit gick det bra och jag hade halvvind till lite för om tvärs. Efter att ha åkt igenom hålet tyckte jag att vinden tuppade av helt och hållet. Det gick ordentliga vågor så jag var orolig att jag inte skulle kunna ta en kryssbog ner till Storskär i den lätta vinden och bestämde mig för att försöka mig på punkt 515 istället som ligger söder om Huvudskär. När jag tittade på punkt-kartan såg jag dock att man inte kunde åka direkt mellan 537 och 515! Vad göra? Just då kom dock vinden som hittills hade läat bakom Utö och det gick att sträcka upp till Storskär. Men oj vilka vågor! Det var som rullande berg som kom emot mig. Milou kändes väldigt liten just då.
514 Storskär - 541 Långbäling
Efter att ha guppat runt i vad som kändes evigheter kom jag till sist fram till Storskär, som tydligen var fåglarnas paradis. Jag var rädd att de skrämda fåglarna skulle flyga in i riggen, men de verkade ha bra koll på läget. Runt ön och sedan kurs mot Ornö för att ta punkten 541 ("Linjen ön Österbådan och nordöstra udden på ön Gålkobb"). Här skulle det gå att sätta spinnakern igen, men med den kraftiga dyningen sa självbevarelsedriften ifrån. Mäktiga surfar blev det ändå.
541 Långbäling - 517 Norsten
Vid passeringen av 541 såg jag en annan deltagare komma från Sadelöga-hållet och undrade vilken punkt han hade tagit? Tänkte inte mer på det utan åkte vidare mot 517 som jag hade tänkt från början. Det visades när jag titta lite mer noggrant i sjökortet att hålet ut förbi Sadelöga leder till punkt 515. Vägen mellan 541 och 515 hade för dagen idealisk vindriktning och jag grämer mig fortfarande att jag inte åkte den sträckan innan jag tog 517. Med facit i hand hade jag varit mycket nära 1:a platsen om jag inte hade varit så envis!
Nåväl, mot Norsten! Först var det dags att äta lite för jag hade redan varit ute i drygt 4 timmar! Tiden går fort när man har roligt... När maten var uppäten och energin var tillbaka var det dags att falla av runt Marskär och sätta spinnakern igen. Han som kom från Sadelöga skulle åt samma håll så vi hade sällskap tills spinnakern kom upp. Sedan kom han på efterkälken rejält. Framme vid Norsten skulle jag vidare norrut, så jag drog bara ner spinnakerstrumpan men lät allt sitta uppe. På så sätt kunde jag runda punkter och anteckna i lugn och ro innan jag hissade upp strumpan igen för att försätta färden med spinnaker. Utan strumpa skulle det vara svårt att segla med spinnakern själv!
517 Norsten - 542 Aspskär
Som sagt, runda 517, ny kurs, anteckna tid och vilken punkt och sedan upp med strumpan igen. Här gick det undan. Jag hade lite dyning akterifrån från havet. Surfarna och dyningen gjorde att jag klockade 8.7 knop på GPS:en. Jag tror det är fartrekord sedan jag köpte GPS:en. Efter jag rundade Ytterrevet på Boskapsön fick jag ta ner spinnakern igen. Vinden hade dock vridit mot mer S. Hade jag varit mer djärv hade spinnakern suttit kvar ett tag till.
542 Aspskär - 551 Fjärdhällan
Nu ville jag ta några punkten på norra Jungfrufjärden och södra Nämndöfjärden. Tanken var att segla triangeln 542-551-552 i två varv och sedan åka mot målet 553. Första benet gick bra. Halvvind och bra med vind. Jag gick norr om Boskär för att slippa lä av ön.
551 Fjärdhällan - 542 Aspskär
Andra benet av nämnda triangel var inget vidare. Plattläns nu när vinden var mer sydlig, så jag ändrade mig till att först ta 542 igen och sedan åka mot 552. Nu kom vinden lite för om tvärs och det var kryssbog efter Kvinnholmen, men det gick att sträcka.
542 Aspskär - 552 Grönö
Dags att fylla på med lite mer energi igen. Matlådorna jag har består av pasta och tonfisk. Den andra lådan fick jag inte ner. Hua vad det smakade illa på slutet. Måste komma på bättre lådor som går att äta.
Efter matlådan blev det spinnaker igen ner till gröna pricken utanför Grönö fyr.
552 Grönö - 553 Radiomast Stavsnäs
Första biten var det halvvind, men när jag vek av vid Kofotsgrund kund jag hissa upp strumpan. Vinden hade nu avtagit en del och det blev inte lika spektakulärt spinnakerkör ner mot Stavsnäs. Vinden vred sig inte kors och tvärs konstigt nog, men skvalpit blev det som vanligt sista biten.
Väl framme vid 553 hade jag nästan två timmar kvar att använda. Tyvärr låg nästan alla punkter för långt bort för att det skulle gå att nå dem utan att komma försent till målet, så jag tog den närmsta punkten som ligger alldeles intill.
553 Radiomast Stavsnäs - 555 Stavsnäs och tillbaka
555 är startpunkt för de som startar vid Stavsnäs och ligger någon sjömil inåt kanalen. Sträckan mellan dessa punkter är riktigt besvärlig då vattnet är strömt, stora motorbåtar river upp sjö och vinden är väldigt byig och kommer från olika håll hela tiden. Sträcka upp till 555 hade jag dock spinnakern kvar uppe och fick vid ett tillfälle släppa helt på lägajen för att inte broacha rätt upp på land. Spännande värre. Efter rundningen bestämde jag mig för att åka i mål och ta en tidig målgång. Då får man en bra bryggplats i Norrviken (Svenska Kryssarklubben har en brygga och bojar man kan ligga vid här) och gott om tid att varva ner innan prisutdelningen.
Samling i Norrviken. 12-timmars ensam använder precis som 24-timmars den orangea vimpeln.
Samling för prisutdelning på bryggan.
Arrangörer Karl-Ingvar Malmgren (KIM) och Lennart Johansson.








Resultatlistan har inte kommit ut än.

110619 Runmarö - GBK70
Resan hem blev en blöt historia. Det började smådroppa när jag lämnade bryggan och sedan bara tilltog det. Vinden var denna dag NO:lig varför jag hade medkör hela vägen. Motorn fick jobba tillsammans med focken med det gick undan ändå. Framme vid bryggan var jag duktigt blöt på utsidan. Insidan var dock torr tack vare seglarstället.
Det var skönt att komma hem igen efter många timmar på havet. Det är en kul tävling/utmaning, men drygt 60 distans aktiv segling på en dag sätter sina spår i kroppen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar