lördag 25 juni 2011

Ornö runt 110624

Midsommarafton och fint väder, men lite blåsigt. Perfekt för en Ornö-runt-tur. Vi ville inte ligga över ute eftersom dagen efter skulle vara ostadig väderleksmässigt.
Vind från SV till S varför vi började att åka söder ut denna gång. Kryss ner till Rumpudden varefter vi kunde falla av och fick en fin för om tvärs bog ner till Långbäling. Många båtar som skulle söderut valde motorn. En del kan visst inte segla. Såg en båt som åkte motor på Gålöfjärden som satte segel på väg mot St Rotholmen. Med dåligt skotade segel tog han ingen höjd alls och sakta gick det. Fd motorbåtsägare med ny Bavaria tro?
Det friskade i ordentligt på Mysingen varför jag hade lite för mycket segel uppe på kryssen. Fick ta till alla knep jag kunde för att plana ut seglen så båten inte lutade allt för mycket. Dags att byta självslående focken. Den är lite väl bukig för hård vind vid det här laget.
På utsidan Ornö blev det läns hela vägen upp till Mörtö-Bundsö. Hade tänkte att sätta spinnakern, men vi gjorde 6-7 knop med bara full stor, så det fanns ingen anledning tyckte vi. I lä bakom Kvinnholmen tog vi in ett rev då det skulle bli kryssbog upp till Dalarö och sedan kryss hem. Vi siktade på att gå på utsidan om Aspön och kunde med råge sträcka upp dit till en början. Sedan mitt på Jungfrun hände det igen; vinden tuppade av och vred mot SV så att vi inte ens kunde sträcka till Dalarö. Detta händer visst varje gång vid sydlig vind. Man får nog åka runt kanten på Jungfrun för att få bra vind hela tiden.
Ju längre från Jungfrun vi kom, desto mer vred vinden tillbaka mot S och vi kunde sträcka lång sträckor utmed Aspön. Söder om Aspön åkte vi mellan Aspön och Dalarö Skans och fick fin sträckbog bakom Torrbänken, Lördagen och Fredagen ner till Apelviksudd då vi tog ner trasorna. Fredagen var tydligen en hög ö där vinden vred sig väldigt oberäkneligt bakom. Bäst att hålla ut från den ön om man vill ha bra vind hela tiden.
Totalt sätt en fin segling i bra väder. Synd att vi inte fick lufta spinnakern bara, men det kommer flera tillfällen.