torsdag 16 juni 2011

Ornö runt 110606

Vi försökt åka Ornö runt för första gången för säsongen denna nationaldag. Det blåste NO, så vi åkte först upp mot Dalarö. Prövade en lite alternativ väg denna gång för att försöka minimera antalet slag. Babordsbog till strax norr om Kycklingen, styrbordsbog förbi och norr om Gunnarsholmen över grundflaket och sedan babordsbog upp till Dalarö. Sedan blev det en hel del kryss innan man kommer ut på Jungfrun, men det kommer man inte undan. Det blåste ganska lite denna dag, så det blev en pyskryss till Mörtö-Bundsö där vi tog hålet med huset. Det blåste lite för lite för att åka runt Mörtö-Bundsö. Efter hålet kunde vi falla av och låta autopiloten styra ner till St Grimskär. Här passade vi samtidigt på att luncha med medhavd matsäck.
Efter St Grimskär föll vi av ännu mer och åkte söder ut och nu blev det läge för spinnaker. Första spinnakerracet för säsongen. Härligt! Innan vi satte spinnakern hade vi vinden strax akter om tvärs, men med spinnakern upp hade vi vinden nästan för om tvärs. Så lite blåste det och sådan fart fick vi med spinnakern uppe.
I om med att vi kunde tillverka våran egen vind fick vi bra fart på lådan. Nästa 6 knop i den svaga vinden kändes overkligt.
Det är inte ofta man åker åt detta håll, så jag var tvungen att sätta en waypoint på GPS:en för att få en bäring vart jag skulle. Väster om St Notholmen var målet.
Det gäller att kolla spinnakern hela tiden. Ibland är det dock bara att åka med. Då kan man roa sig med att se hur spinnakern egentligen ser ut. Svårt att föreställa sig att spinnakerns yta är lika stor som min lägenhet!
Nytt spinnakergajarrangemang. Jag vill skota gajarna på vinscharna på rufftaket så jag har de stora vinscharna fria till focken. Förut drog jag gajarna direkt från blocket i pushpit till vinchen, men då hade jag gajarna rakt genom sittbrunnen som störde. Nu kommer gajarna bort från själva sittbrunnen och allt finns "på rätt plats". Gajarna slickar rufftaket så det är minimal risk att man skall snubbla över gajen när man skall upp på däck. Då var det värre förut när gajarna gick över sittbrunnen.
Jag fick idén från annonser i båttidningar för större båtar.
Efter St Notholmen kom vinden från O och vi fick en mycket fin segling på södra sidan om Ornö. Vinden var starkare här så det blev riktigt bra gång på lådan upp till Rumpudden. Här dog dock vinden nästan helt, så vi tag ner spinnakern och restan av seglen och åkte järngenua in till GBK. Annars skulle vi nog inte varit framme än tror jag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar