måndag 20 maj 2013

130518 Långbäling

Dimma vid Rumpudden
Åkte på en dagstur för att undersöka okända punkter till 12h, ensamseglingen som är en del av SXK Stockholmskrets 24-timmarsseglingar. Prio ett var punkt 515 som ligger ute till havs SO om Sadelöga och sedan ville jag även titta på punkt 527 som ligger på insidan av Gålö, norra Horsfjärden. Båda är bra att ha vid vindar från NO.
Det blåste friskt, 6-9 NO. Jag hissade fullt ställ ändå för att träna på att trimma seglen plant. Bra träning inför kommande tävlingar. När jag kom utanför Havtornsudd var dimman påtaglig. Läns ner på insidan av St Rotholmen för att segla till punkt 537 och få en så 12h-lik segling som möjligt. När jag var kanske 200m från Rotholmen kunde jag ändå inte se ön. Inte ens konturerna. Det var som att segla i en vit tunnel. Här mötte jag tre seglare som bara dök upp. Lite läskigt var det. En kryssade med två rev i storen och en liten triangel till fock och två åkte för motor.
Efter punkt 537 satte jag kurs mot Långbäling och punkt 541. Nu blev det halvvind och åka av. Vid Rumpudden började dimman lätta något vilket gjorde det lättare att segla. Det är jobbigt att inte ha en referenspunkt någonstans. Vid Långbäling insåg jag att det skulle ta för lång tid att åka till punkt 515, så jag vände och åkte mot punkt 536 istället. Punkt 536 ligger vid Mysingeholm. Här blev det slör och en riktigt fin segling. Luften var ljummen och mättad med fukt så det blev en sån där trollsk stämning. Inte en själ i sikte heller, så det var verkligen att vara ensam med elementen. Helt fantastiskt! Nu passade jag på att äta lunch.
Efter Mysingeholm siktade jag på punkt 527. Kryssbog upp förbi avmagnetiseringsstationen norr om Muskö för att sedan falla av och åka mot Berga. Vid stationen insåg jag igen att tiden hade runnit mig ur händerna, så jag satte kurs hem istället vilket innebar kryss till Havtornsudd. Det fungerade bra med att plana ut seglen. Trots hård blåst och mycket segel för Milou tvättade jag inte relingslisten en enda gång. Väl hemma igen tog jag ner seglen i lä bakom St Vassholmen.
En mycket trevlig segling trots allt. Det var många som höjde ögonbrynen på bryggan när jag sa att jag hade seglat en liten dagstur "i det här vädret!?". Tar man det bara lugnt och metodiskt går det att ha det skönt även när det friskar i. Men det är klart, allt blir mycket tyngre när det blåser mer. Man får ta det som ett träningspass.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar