onsdag 8 maj 2013

130507 Första seglingen för säsongen

Då var första turen för säsongen avklarad. Efter sjösättning i söndags, påmastning med pappas hjälp och riggning igår kunde jag idag åka ut en sväng för att se att allt är rätt monterat och fungerar som det ska.
Jag hade dock ett jympapass att passa, så jag kunde inte vara ute så länge.
Det började som en riktig pyssegling innanför Apelviksudd. När jag kom ut på Gålöfjärden kom vinden lite mer och jag hade en kryssbog till sundet mellan Toklo och Havtornsudd. Därefter kunde jag falla av mot Kolnäsviken. Efter att ha rundat den röda pricken utanför Kolnäsviken satte jag kurs norrut och kunde sätta spinnakern. Det gick väldigt bra till en början då vinden var lite sansad. Efter ett tag ökade vinden och blev lite byig. Man får jobba lite mer med spinnakern då, men det gick det med. Ett par gånger kändes det som om det skulle skära upp, men det klarade sig genom att släppa på skoten lite.
Jag vände nästan framme vid huset på Mörtö-Bundsö. Sträckbog upp till Dalarö. Två slag genom Dalarö och sedan hem. Vinden tilltog allt mer så jag fick skota seglen lite löst på kryssen. Ändå kunde jag hålla en kryssvinkel på 30 AWA och 6 knop.
Väl vid bryggan igen åt jag lunch i lugn och ro i strålande sol.
En fantastiskt fin första segling.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar