tisdag 13 juli 2010

Dist: 14.1
Medelfart: 4.6
Tid: 3:04

Åkte ut över helgen för att svalka av oss. Det skulle blåsa sydligt varför vi åkte till Bergskär. Det finns lite alternativ där för sydliga vindar. Det blåste ganska friskt varför vi tog in ett rev och hade största förseglet uppe. Nästan 6 knop hela vägen med toppar över 7. I kanalen söder om Mörtö-Bundsö blev det motigt och vinden tappade andan lite varför kryssen till Bergskär gick i riktiga pysvindar.
Väl framme var det knökfullt på de vanliga ställena, men mot Själskär låg det konstigt nog ingen alls. Nu drog det lite här då det blåste lite mot väst, men det gjorde inte så mycket tyckte vi. Faktiskt riktigt skönt med lite fläkt då det är så varmt. Vi lade oss på svaj mellan Bergskär och Själskär så vi fick vara lite för oss själva. Precis när vi kom in kom det en motorbåt och lade sig mot Själskär, men det var bara den och en till liten båt som låg i haket på Bergskär. Annars var det tomt här.
Inne i viken är det bara 2 meter djupt, vilket gjorde att vattentemperaturen var hela 21 grader! Lite skillnad från Nedergårds 14! Det var nästan att det inte blev någon svalka när man badade. Vi fick en mycket fin kväll och sedan gick vi och sov med luckan öppen med mammas sydda myggnät över. Otroligt skönt!

Bergskär - GBK70
Dist: 12.2
Medelfart: 3.8
Tid: 3:12

Det vände mot O-SO under natten, vilket gav medvind hem. Synd att det blåste så lite bara. Vi försökte hissa utanför Söderholm, men det gick bara i mellan 3-4 knop. Medvind och varmt var det dessutom, så man höll på att smälta bort i sittbrunnen. Vi kryssade med vinden för att få lite svalka.
Vi ville ta en alternativ väg hem och försökte med Kymmendö kanal, vilket skulle vara ett misstag. Det var söndag efter en kalashelg, vilket innebar att alla mackar hade en kö av upprepade motorbåtsägare med glassugna halvmetrar ombord. När de sedan var klara tankningen är det full fart därifrån som gäller. Lägg till lite passagerarfärjor så förstår ni kaoset i Kymmendö kanal. Jag brydde mig inte utan seglade på i sakta mak genom den smala passagen norr om Kymmendö. Bakom mig hade jag en lång rad av motorbåtar som bara väntade på att lägga in högsta växeln. Jösses vad det skvalpade när de blåste förbi. Varför skall de ha så bråttom för?!
Jag tog genvägen till Smödalarö hamn, men därefter dog vinden helt och det blev motorgång till GBK70.