tisdag 13 juli 2010

Dagssegling 100709

Ornö runt via södra Mörtö-Bundsö
Dist: 31.4
Medelfart: 5.3
Maxfart: 7.5
Tid: 5:56


Tog sista dagen innan semestern ledig från jobbet och åkte ut och segla istället. Det blev standard rundan runt Ornö. Sydliga vindar betydde att jag började åka söderut med kryss förbi St Rotholmen. Det blåste inte så mycket när jag gav mig ut, så jag hissade upp fullt ställ. Det gick mycket fint runt södra delen av Ornö. Jag hörde på VHF:en att det skulle blåsa S-SV 5-9 med byar upp mot 12. Inte så farligt tyckte jag. 12:an skulle dock komma och ni kan ju gissa var.
Efter hålet Ornö-Utö var det läns, så upp kom spinnakern. Det hade ökat lite, men jag chansade lite. Det är ju så lätt att ta ner om det börja blåsa allt för mycket. Hej vad det gick! 6.5 till 7 knop hela vägen till Mörtö-Bundsö. Jag testade att skota spinnakergajarna på de små vinscharna vid fallen. Det fungerade mycket bra. Dels har man blicken hela tiden framåt när man skotar spinnaker och dels kan man ha de stora vinscharna helt och hållet till focken. Det finns knipknapar vid de små vinscharna, så det verkar som att det är gjort för detta ändamål. Autopiloten har svårt att styra på hård slör. Båten vill gärna åla fram och tillbaka vilket inte är så lyckat vid spinnakerkörning. Jag skotade spinnaker därför lite safe och tog rodret själv.
När jag skulle ta ner spinnaker märkte jag hur mycket det blåste. Det hade ökat rejält, men dock fortfarande sydligt vilket ingav förhoppning att slippa kryssa ner till Gålö. Det började bra. Mer än sträckbog ner mot Mickelsland, men när jag kom utanför mynningen till Kymmendö kanal slog 12:an till, och SV-lig dessutom! Bara att bita ihop med fladder i storen och försöka komma hem bäst jag kunde. Jösses vad stökigt det blev, men hem kom jag och spinnaker hade jag åkt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar