söndag 2 oktober 2011

Fjärdlång 110727-28

110727 GBK70 - Vedviken
Lätta nordliga vindar idag. Fick leta efter vindstråk på Gålöfjärden och när vi kom ner till St Rotholmen gick jag på västra sidan. Ville inte fastna i samma hål som förra gången. Plattläns utmed St Rotholmen och när jag vek av söder om Rotholmen mot Rumpudden fick jag slör-halvvind och mycket god fart. Det gick lite halvdant utmed Värnöbergen. När jag närmade mig Långbäling kom dock en rejäl vindökning och vrid mot ost, så det blev pinkryss genom hålet. Här mötte jag en kändis inom flerskrovsseglarna; Gunpowder II. Här kan du se en kort video med trimaranen. Ingen idé att ta upp kampen med en båt som har SRS/LYS på ca 1,60...
Efter Långbäling tuppade vinden av något och det var åter en kamp för att få gång i lådan. Efter några slag var jag framme vid Vedviken och pappa kom strax bakom.

110728 Vedviken - 'Hägerviken' - GBK70
Kort förflytting till 'Hägerviken' ett litet hak på östra sidan av Fjärdlång som är kallad så pga att det har häckat hägrar där. Motor hela vägen. På vägen dit passerade vi söderviken som jag kände igen då Anita försvann till en kamping över natten när vi låg där med RAKI för mycket länge sedan.
'Hägerviken' är ett väldigt fint ställe, men det får plats max två båtar för nordliga vindar. Det blåste lite väl mycket ostligt för att det skulle vara helt lugnt, men det fungerade. Sol och bad hela dagen.
På VHF-vädret lovade de bara blåst och regn dagen därpå, så vi bestämde oss för att åka hem redan på kvällen. Vinden hade tuppat av så det blev även motorgång hem med viss hjälp av utrullad fock lite då och då.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar