fredag 7 oktober 2011

Fjärdlång 110801

Ut och solosegla igen. Jessica jobbar hela sommaren så det blir lite ensamseglingar på vardagarna. Mamma och pappa har lagt till vid Sjunkviken på Fjärdlång dagen före så jag åkte ut för att tillbringa några dagar tillsammans med dom.
Det blåste väldigt lite i början och jag kryssade upp på utsidan Aspön. Vid Mickelsland dog vinden nästan helt då jag befann mig mellan två vindsystem. Lite längre fram vid Kymmendö kanal blåste det mer och försökte kryssa dit i nästan ingen vind alls. Försökte klara udden på Mickelsland på en kryssbog. Det gick så långsamt att jag seglade tills det tog stopp, och det gjorde det. Det grunnar upp på insidan om udden och det fick jag känna på. Ingen stor grundstötning då det gick i ca 0.5 knop. Startade då motor för att komma till vinden.
Kryss över Jungfrun i lätta vindar tills jag var nästan framme vid huset. Då kom ett vrid och vindökning från NO. Tänkte åka genom hålet med huset, men ändrade mig när jag såg en del båtar åka ner på insidan Bunsön. Dels hade jag inte åkt där förut med Milou och dels åkte hornen ut lite. Alltid roligt att tävla. Så mycket tävla blev det väl nu inte, mer åka ikapp och om på läsidan. Plockade bl a en nya Bavaria 32:a. Dom som köper Bavaria gör det inte för segelegenskaperna iaf...
Girade babord efter Kvarnön och sedan raka spåret mot Fjärdlång. Där låg mamma och pappa i ett väldigt fint hack för nordliga vindar. Skön dag med sol och bad och sedan en lugn natt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar