fredag 7 oktober 2011

Själskär - GBK70 110803

Dags att åka hem. Vi bröt upp efter lunch. Den SO-liga vinden hade vridigt en aning mot S, så det var bara att hissa ballongen. Visserligen skulle det bli svårt på Jungfrun, men man kan alltid ta ner om det inte skulle gå.
Blåsan åkte upp strax efter sydpricken utanför Söderholm. När den stod tog jag kurs mot Mörtö-Bunsö för att ta hålet med huset. Trodde jag. Jag såg inget hus på Mörtö-Bunsö och förstod ingenting. Letade febrilt efter huset en lång stund. Tillslut tittade jag åt babord och såg då huset helt ur kurs. Det visade sig att jag letade efter huset på Mörtöklobb. När jag väl hade orienterat mig visade det sig att jag hade skurit med spinnakern i nästan perfekta vinklar. Bara gippa och åka på en fin slör mellan stora och lilla Alkläppen och vidare mot hålet. Efter huset skulle vi gira rakt väster ut och det blev alldeles för brant för att bära spinnakern. Försökte pina höjd en bit ut på Jungfrun, men jag var aldrig nära att åka åt det hållet jag skulle. Bara att ta ner och åka med krysstället mot Dalarö och vidare mot GBK70.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar