torsdag 26 juli 2012

120724 Långviksskär-GBK70

Huset på Mörtö-Bundsö
Dags att åka hem. Efter att varit inlåsta en hel dag känns det skönt att segla igen. Jag hoppade i vattnet för ett morgondopp utan att se efter hur kallt det var. Tur var väl det för annars hade jag nog inte kommit i. 14 grader visade termometern!
Det skall blåsa 8-11 m/s SV idag, så vi tog ett rev direkt iom att det blir kryss hela vägen hem. Mycket riktigt blåste det runt 8 när vi kom ut. Lika mycket blåste det för två dagar sedan när vi kom till Långviksskär, men då hade vi inget rev i storseglet och det blev bara stökigt. Nu kunde vi hålla god fart och höjd utan att det lutade allt för mycket. Det blir en helt annan gång i båten också. Allt fungerar som en helhet i fin harmoni. Då blir båten också väldigt välbalanserad.
Vid Biskopsön kom många ut från den populära viken. Bl a en Arcona 32 som skulle åt samma håll som vi, men den fick ge sig. Vi åkte ifrån den på ren fart vilket vi normalt inte ska göra. Beviset för att båtar inte speglar sig själva.
Efter Gillinge sneddade vi över Norrfjärden till Mörtö-Bundsön och sundet med huset och fick halvvind med över sex knops fart hela tiden. På jungfrun blev det kryssbog ner till Dalarö, men vi behövde inte göra några slag. Genom Dalarö på fyra slag, vilket nästan är minimum, och sedan gick vi väster om Gunnarsholmen. Dock behövde vi inte göra några slag där, utan kunde pressa oss förbi bergen vid Sandemar och sedan var det kryssbog hem.
Vid Apelviksudd såg vi en häger som lyfte. Mäktigt.
Då var vi hemma igen efter en veckas mycket fin semestertripp. Synd att det blev så blåsigt på slutet bara.